Anti-verveling
Welkom!
Sommige onderdelen zijn gesloten of verborgen.
Dit is omdat je niet bent ingelogd of geregistreerd ;)

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Anti-verveling
Welkom!
Sommige onderdelen zijn gesloten of verborgen.
Dit is omdat je niet bent ingelogd of geregistreerd ;)
Anti-verveling
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Inloggen

Ik ben mijn wachtwoord vergeten


Ruim 3800 'DNA-weigeraars' zoek

Ga naar beneden

230710

Bericht 

Ruim 3800 'DNA-weigeraars' zoek  Empty Ruim 3800 'DNA-weigeraars' zoek




AMSTERDAM - Justitie en politie zoeken 3858 veroordeelden die nog wangslijm moeten afstaan voor een DNA-test. Onder deze groep zijn ook veelplegers en veroordeelden voor zeden- en geweldsmisdrijven.

Dat schrijft het Nederlands Dagblad vrijdag op basis van gegevens van het Parket Generaal van het Openbaar Ministerie.

Justitie noemt het aantal 'DNA-weigeraars' niet hoog, afgezet tegen de groep die wel meewerkt. De veroordeelden worden formeel wel gezocht, maar wegens capaciteitsgebrek bij de politie zou er nauwelijks actief op hen worden gejaagd.

Niet gevaarlijk

Volgens het OM gaat het niet om gevaarlijke types. Bij potentieel gevaarlijke misdadigers wordt direct als ze in voorlopige hechtenis zitten DNA afgenomen.

De weigeraars zijn vaak veroordeeld voor lichte vergrijpen. In sommige gevallen zijn er praktische redenen voor hun weigering, zoals ziekte, tijdgebrek of vakantie.

In 2005 werd een wet van kracht die veroordeelden van zeden- en geweldsmisdrijven verplicht DNA af te staan voor in de landelijke databank. Dit materiaal wordt vergeleken met andere zaken. Sinds mei geldt de wet voor alle delicten waarvoor de rechter voorlopige hechtenis kan opleggen.
Swatlana
Swatlana
Admin

Aantal berichten : 254
Draak
Registratiedatum : 08-04-10
Woonplaats : Drenthe
Naam RPG : Neandra
RPG Karakter
Aanvalskracht:
Ruim 3800 'DNA-weigeraars' zoek  Left_bar_bleue13/50Ruim 3800 'DNA-weigeraars' zoek  Empty_bar_bleue  (13/50)
Magische aanvalkracht:
Ruim 3800 'DNA-weigeraars' zoek  Left_bar_bleue2/50Ruim 3800 'DNA-weigeraars' zoek  Empty_bar_bleue  (2/50)
Leven:
Ruim 3800 'DNA-weigeraars' zoek  Left_bar_bleue50/50Ruim 3800 'DNA-weigeraars' zoek  Empty_bar_bleue  (50/50)

https://anti-verveling.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Deel dit bericht op: reddit

Ruim 3800 'DNA-weigeraars' zoek :: Commentaren

avatar

Bericht ma jul 26, 2010 10:48 am van mothernohead

Nog even en dan wordt er standaard na je geboorte al DNA van je afgenomen en ach waarom ook maar geen chipje dan ingeplannend? Dit sluit wel iets aan bij Nederland wordt steeds minder vrij. Toch vind ik het wel goed dat bij zedenmisdrijven en geweldpleging dit bij inhechtenisneming wordt gedaan. Als ze een klootzak die bijvoorbeeld aan kinderen komt zo eerder kunnen stoppen, dan vind ik dat een hele goede zaak. Maar we moeten blijven oppassen dat we niet doorslaan met dit soort dingen. We moeten koste wat kost toch proberen vrij te blijven. Hoe moeilijk dat misschien ook voor ons is. Sociale controle en wat meer letten op waarden en normen is de weg. Dan hebben we de staat en hun wetgeving minder nodig.

Terug naar boven Ga naar beneden

Swatlana

Bericht ma jul 26, 2010 11:29 pm van Swatlana

Ik denk dat dit inderdaad goed zou passen in het Nederland minder vrij topicje. Wanneer zal het chipje komen... Ik vraag het me af, nu zijn gelukkig meer mensen bang voor het idee alleen al, dus zal het niet snel komen... Maar ze weten wel mooie andere manieren te hebben om mensen te "chippen"
De OV Chipkaart is er al waar iedereen je stappen mee kan traceren, de bankpas zitten tegenwoordig bijna allemaal chipjes in die je gebruikt bij het bankieren en als de "chipknip"
Binnenkort heeft iedereen zijn vingerafdruk op zijn ID staan... Hoe chip- en traceerbaar vrij zijn we nou werkelijk? Ik denk dat de chip inplantaat niet eens nodig is.

Maar bij grote misdrijven zou ik het minder erg vinden als daders zo worden behandeld (big brother is watching you). Want in feite wil je die gasten ook graag in de gaten blijven houden en daarbij weet je van te voren dat je sowieso met echte misdrijven nooit meer voor normaal word gezien ook als je vrij bent.

Terug naar boven Ga naar beneden

avatar

Bericht di jul 27, 2010 12:58 am van mothernohead

Je hebt gelijk ja. Je kunt nu zo makkelijk allemaal gegevens aan elkaar koppelen. Je hebt geen chip meer nodig om mensen te traceren. Wat ik 20 jaar terug nog las in mijn fantasy, science fiction boeken, is ondertussen al echt mogelijk. Ik ben benieuwd hoe het er over 20 jaar weer uit zal zien. We leven in een leuke tijd momenteel! Ik geniet ook wel van de nieuwe technologiën. 20 jaar terug was ik nog een tiener en was wat ik nu aan het doen ben nog onmogelijk (hier via een pc reageren op een internetsite connected met miljarden anderen). Science Fiction gewoon. Ik vind het toch ook wel super allemaal hoor!! Maar ik blijf wel alert. Maar je hebt wel gelijk. Het zal wel nog niet zo'n vaart hebben.

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  van Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum