Anti-verveling
Welkom!
Sommige onderdelen zijn gesloten of verborgen.
Dit is omdat je niet bent ingelogd of geregistreerd ;)

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Anti-verveling
Welkom!
Sommige onderdelen zijn gesloten of verborgen.
Dit is omdat je niet bent ingelogd of geregistreerd ;)
Anti-verveling
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Inloggen

Ik ben mijn wachtwoord vergeten


Hoe train je een kat?

Ga naar beneden

Hoe train je een kat? Empty Hoe train je een kat?

Bericht van Swatlana vr mei 14, 2010 2:50 pm

Laten we even het overduidelijke voorop stellen. Een kat is geen hond.
Daarom is de training wel iets anders.

Beloning:
Een kat kan soms weinig willen doen voor eten. Daarom moet je ondervinden wat hij echt lekker en fijn vind.
Maar onthoud ook dat een beloning niet alleen het voer is!
Bijvoorbeeld: Wil je kat heel graag eventjes naar buiten, dan is het duidelijk dat hij dit graag wil en fijn vind. Het naar buiten laten kan dus een beloning zijn.
Zo ook spelen, knuffelen, borstelen, enz. Wat bij jouw kat ook van toepassing is.

Kijk niet raar op als blijkt dat jouw kat helemaal niet houd van snoepjes, dit schijnt vrij veel voor te komen. Daarom moet je creatief zijn.
Hier voor de moeilijke snoeperts wat tips:
- Vers vlees
- Lever pastij
- "zachte" kattensnoepjes (doen het vaak beter)
- Speciale kattenpasta's (Er is bijna geen kat die deze weerstaan, bij elke dierenwinkel wel te vinden!)
- stukjes worst
- Probeer vooral dingen uit! (maar let ook op de gezondheid!)

Soorten training
Voor je begint met trainen moet je de kat eerst wat andere dingen gaan leren.

Klikkertraining: Leer een kat dat als hij een klik hoort, dat dit betekend dat hij een beloning krijgt. Dit doe je gewoon door te klikken en de kat te belonen. Dit hoef je niet lang te oefenen, een kat heeft dit snel door. Maar neem er gerust zo lang als nodig is voor hij het door heeft.

Target training: Deze kan je pas het beste invoeren nadat de klikker training is voltooid.
Een "target" is een doel. Je kan als target een stok met een balletje eraan gebruiken of gewoon een pen. Het maakt niet zo uit. Die met de bal is wel het meest duidelijk voor een dier. Maar niet noodzakelijk.
De kat moet de target aanraken met zijn neus. Klik en beloon wanneer dit goed gaat.
Houd dit op de zelfde manier vol als de klikker training tot hij door heeft dat hij het target moet aanraken. (hier geen comando aan toevoegen!)

Dat zijn de 2 die ik wel belangrijk vind om vooraf te weten. Meer komt me filmpjes!

Mogelijke problemen die je kan tegenkomen:
Mijn kat vind niks lekker! Mijn eigen kat heeft dit probleem ook, maar probeer gewoon veel uit! Uiteindelijk moet er wel iets tussen zitten tong
Mijn kat vind de klikker eng! Mijn eigen kat heeft ook een angst voor klikkers! 1 klik en het dier is weg. Je kan ook proberen een pennenklik te gebruiken omdat deze wat zachter is. Of je gebruikt je stem. Een code woordje zoals "goedzo" het beste is dit in een duidelijke toon te zeggen. En de zelfde training als een klikkertraining kan je met je stem gebruiken.
Dus vooraf leren dat "Goedzo" betekend dat hij lekkers krijgt. Jij zegt "Goedzo" en hij krijgt wat lekkers.
Mijn kat vind het target eng om aan te raken! Niet alle katten willen stokjes aanraken. Je kan om het "veilig" te laten voelen ook je hand/vinger gebruiken.

Hoe rond ik mijn training af?
Zorg dat je op tijd stopt, de truc is om op tijd te stoppen! Ga dus met trainen niet langer dan een paar minuten per sessie bezig. Zo zorg je dat de kat het leuk en interessant vind.

Persoonlijk vind ik het fijn om achteraf even te spelen, of haar even los te laten in de tuin. Meer als een uiteindelijke beloning omdat ze zich zo goed heeft gedragen.

Klikkertraining:


Target training voorbeeld:

Je ziet hier dat een kat ook een vinger nodig heeft
Swatlana
Swatlana
Admin

Aantal berichten : 254
Draak
Registratiedatum : 08-04-10
Woonplaats : Drenthe
Naam RPG : Neandra
RPG Karakter
Aanvalskracht:
Hoe train je een kat? Left_bar_bleue13/50Hoe train je een kat? Empty_bar_bleue  (13/50)
Magische aanvalkracht:
Hoe train je een kat? Left_bar_bleue2/50Hoe train je een kat? Empty_bar_bleue  (2/50)
Leven:
Hoe train je een kat? Left_bar_bleue50/50Hoe train je een kat? Empty_bar_bleue  (50/50)

https://anti-verveling.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum